متن و ترجمه معاني الاخبار ج2

3 شهریور از , در معارف حدیثی

مَعانی الأخبار کتابی است حدیثی از شیخ صدوق، محدث مشهور شیعه در قرن چهارم هجری با موضوع فقه الحدیث. این کتاب حاوی مجموعه روایاتی است از رسول خدا(ص) و ائمه معصومین در توضیح حدود پانصد اصطلاح قرآنی، روایی، کلامی و فقهی. صدوق در این کتاب برخی مطالب اعتقادی را با استدلال همراه کرده و گاه برخی روایات را با چند سند نقل کرده است و در مواردی نیز حدیث را به صورت تقطیع‌شده نقل کرده است.  صدوق در این کتاب روایاتی را نقل کرده است که خود آن‌ها را از راویان پیشین شنیده و در مواردی نیز زمان و مکان شنیدن حدیث را ذکر کرده است. بیشترین نقل او از پدرش ابن‌بابویه و سپس از ابن ولید قمی است. تعداد احادیث کتاب را بر اساس شمارش احادیث تکراری یا احادیثی که در بین سایر احادیث آمده است ۷۸۴، ۸۰۹ و ۸۳۷ حدیث گفته‌اند که در ۴۲۹ باب گرد آمده است. معانی الاخبار بارها به فارسی ترجمه و از سوی ناشران مختلف منتشر شده است.

معانی الأخبار کتابی حدیثی نگاشته شیخ صدوق از محدثان مکتب حدیثی قم در قرن چهارم هجری قمری است. موضوع این کتاب فقه الحدیث یا همان توضیح معانی احادیث و مفاهیم به‌کاررفته در دیگر احادیث معصومان است. به گفته غفاری حدیث‌شناس قرن چهاردهم و مصحح کتاب‌های متعدد حدیثی، اهمیت این کتاب ناشی از همین موضوع خاص آن است که در مقام بیان مفاهیم احادیث و مشکلات اخبار از زبان اهل بیت است. به گفته غفاری کتابی مانند معانی الاخبار و بر سبک آن نوشته نشده و فواید آن در کتاب‌های دیگر یافت نمی‌شود. معانی الاخبار مانند دیگر کتاب‏‌های شیخ صدوق، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار داشته و از معتبرترین اصول روایی شیعه به شمار می‌‏آید و روایات آن در بسیاری از مجموعه‏‌های بزرگ روایی شیعه مانند کتب اربعه، بحار الانوار و وسائل الشیعة آمده و به آن استناد شده است.  شیخ صدوق، کتاب معانی الاخبار را بعد از کتاب‌های «‌توحید‌» و «‌علل الشرایع‌» نوشته و نگارش آن به سال ۳۳۱ق پایان یافته است.

شیخ صدوق اولین باب کتابش را با بابی شروع کرده که نشانگر وجه نامگذاری کتابش به معانی الاخبار است و در این باب سه روایت نقل کرده است که محور آن توصیه امامان(ع) به فهم معانی سخنانشان است و آن را معیار فقه و فهم درست دین دانسته‌اند و بلکه آن را معیاری برای دستیابی به بالاترین درجات و مراتب فقه برشمرده‌اند. درروایتی امام باقر(ع) در همین باب منزلت شیعیان را در پرتو فهم درست روایات دانسته و فهم روایات را راه نائل شدن به بالاترین مراتب ایمان معرفی کرده است.

علی مقدم دوست
علی مقدم دوست, 3 شهریور
14 🧐 , 0 📥, 0 دیدگاه, 0 ❤

اطلاعات حقوقی و اجازه نشر

متن و ترجمه معاني الاخبار
مشخصات كتاب:
سرشناسه : ابن بابويه، محمد بن علي، ۳۱۱-۳۸۱ق.
عنوان قراردادي : معاني الاخبار .فارسي
عنوان و نام پديدآور : متن و ترجمه معاني الاخبار / تاليف شيخ صدوق (ابن بابويه) ابي جعفر محمدبن علي بن الحسين قمي ؛ مترجم عبدالعلي محمدي شاهرودي.
مشخصات نشر : تهران: دارالكتب الاسلاميه، -۱۳۷۷
مشخصات ظاهري : ۲ ج.
شابك : دوره: 964-440-064-X ؛ ۱۲۰۰۰۰ ريال (دوره، چاپ چهارم) ؛ ۳۰۰۰۰ ريال: ج. ۱: 964-440-062-3 ؛ ۱۵۰۰۰ ريال (ج. ۱، چاپ دوم) ؛ ۶۰۰۰۰ ريال (ج.۱، چاپ چهارم) ؛ ج. ۲: 964-440-063-1
يادداشت : فارسي-عربي.
يادداشت : ج.۱ (چاپ اول: ۱۳۷۲)..
يادداشت : ج. ۱ (چاپ دوم: ۱۳۷۷).
يادداشت : ج. ۱ و ۲ (چاپ سوم: ۱۳۸۵).
يادداشت : ج. ۱و۲ (چاپ چهارم: ۱۳۸۹).
موضوع : احاديث شيعه -- قرن ۴ق.
شناسه افزوده : محمدي شاهرودي، عبدالعلي، ۱۳۲۱ - ، مترجم
رده بندي كنگره : BP۱۲۹/الف ۲م ۶۰۴۱ ۱۳۷۷
رده بندي ديويي : ۲۹۷/۲۱۲
شماره كتابشناسي ملي : م ۷۷-۱۸۵۸۲

اولین کسی باشید که این مطلب را می‌پسندد