برای انتقال به مبحث اصلی کلیک کنید

فکر میکنم اینکه شما مدام انگ رجال زدگی را به این و آن میزنید ریشه در چگونگی ورود شما به مباحث فلسفه دارد.

لابد شما در جوانی خیلی گرفتار اسامی بوده اید و قبل از ورود به مباحث فلسفی شبها با ارواح فلاسفه نشست و برخواست میکردید و خود را در مقام آنها میدیدید فلذا این شده که بعدها بعد از ناتوانی در درک و هضم مسائل به عذاب وجدان گرفتار شده و دچار سندرم "همه کس خویش پنداری" شدید.

نه آقای عزیز

اتفاقا این شمایید که نام کسان از دهانتان نمی افتد و حرفی از خود برای گفتن ندارید.

مطمئنا وجود امثال شماها به پیشرفت و اعتلای فلسفه ی اسلامی کمک زیادی خواهد کرد.

صد سال پیش شهریه علامه را به بهانه تدریس فلسفه به آقایان مکارم شیرازی و آیت الله خامنه ای و شهید مطهری می بستید و قبل از آن ملاصدرا را تبعید میکردید اما حالا جیره خوار سفره ی آنها شدید و دم از آزادی عقیده میزنید

امام زمان عج در دهان شما لقلقه است که اگر امام زمانی بودید انصاف میداشتید لذا یا دم از نقد علمی نمیزدید یا درست و حسابی با دلیل و منطق آقایان علامه و ملاصدرا را که به شهادت بسیاری از علمای حی مانند آیت الله خامنه ای از مومنین بوده اند نقد می کردید نه اینکه مدام تهمت فساد نظری و مخالفت با اهل بیت ع و امثالهم ببندید و سپس با دعای امام زمان خودتان و مارا به مضحکه بگیرید.

دین ندارید لااقل آزاده باشید و اخلاقیات را رعایت کنید

بنده دیگر وقتی ندارم در این بادی با شما بگذرانم. وظیفه ام دفاع از کیان علم و نقد علمی و آبروی مومنین بود که انجام شد.

امیدوارم شما که دست به توبه کردنتان گرم است در چنین موردی هم توبه کنید و تهمت و افترا را به نام نقد علمی جا نزنید اگر چه عقلا خود میفهمند.

والسلام علیکم

سلام علیکم 

مشکل تدریس و تحصیل فلسفه در حوزه علمیه نیست. 

مشکل تدریس و تحصیل کورکورانه مطالب فلسفی و عرفانی مصطلح  به اسم حقیقت و تاویل آیات شریفه قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام است. 

 

حداقل انتظار از آقایان مدافع فلسفه و عرفان مصطلح آن است که ، قبول کنند این مطالب اجتهاد و نظر آنهاست و لزوما بسیاری از آنها ممکن است حق نباشد . 

وقتی امام معصوم علیه السلام غایب است ، بین فقها اختلاف نظر پیش می آید. هیچ فقیهی نمی تواند ادعا کند ، تمام نظراتش با نظرات امام معصوم علیه السلام تطابق کامل دارد. 

 

وقتی فصل الخطاب در اختلاف ها ، از نظرها غایب است، باید به نظرات یکدیگر احترام بگذاریم و در کمال سعه صدر این اختلاف را تحمل کنیم و بگذاریم در کتب درسی و دانشگاهی و حوزوی همه نظرات مطرح شود نه فقط رویکرد فلسفی -عرفانی. 

 

در کتب درسی دبیرستان، دانشگاه و برخی کتب حوزوی ، این دیدگاه یک سویه نگری ، وجود دارد که ان شاء الله باید تصحیح شود.